lördag, augusti 20, 2011

Lite tankar och lite bilder....

Dagarna går i rasande fart och dom är inte innehållslösa precis.
Nu är ju tyvärr semestern slut och livet återgår till det som det tydligen är meningen att man ska göra den största delen av sitt liv....nämligen jobba!
Jag vet att jag inte kan knysta ett ord om mitt jobb offentligt då det misstolkas och alla tror att jag inte tycker om mitt jobb eller mina dagbarn.
Så för att göra klart för alla så är det inte det det handlar om.
Det spelar inte någon som helst roll vilket jobb jag har så tycker jag ändå att det är för stor del av en människas korta liv som måste gå åt till att jobba. Allt för att tjäna pengar och kunna leva!
Just det LEVA!
LEVA! Fem futtiga veckor, lördag och söndag och några få timmar efter jobbet varje dag.
DÅ kan jag LEVA och göra det jag själv brinner för. Det som JAG älskar att göra. Det kan vara precis vad som helst men det handlar om vad man själv vill. Egen fri vilja. INTE ett påtvingat jobb bara för att sedan kunna LEVA!
Visst är jag medveten om att systemet fungerar så och jag har tyvärr ingen lösning på det! Tyvärr!
Återigen handlar inte detta om missnöje till mitt jobb eller mina dagbarn så jag behöver inga sådana kommentarer...och ja visst kan man jobba halvtid eller så men då räcker ju inte pengarna till att sedan LEVA!!
Det handlar helt enkelt bara om att jobbet "tar alldeles för mycket tid" av en människas korta liv här på jorden.
Kanske tycker jag så för att jag har väldigt mycket att sysselsätta mig med när jag är ledig och tillhör inte den kategorin som klättrar på väggarna om jag är hemma en dag eller två....

Har en dotter som antagligen ärvt en liten snickarådra från mig...

Transporten är nytvättad och såld!

Julia och kompisen Sofia bakade en vinbärspaj en dag.
Ljuvligt god med vaniljsås till!

Söta Ida fyllde år och fick en tavla på sin lika söta son Lucas.

I dag är det lördag och Allum ska få ett besök av en förkyld liga!
Må så gott alla goa vänner!
Kram!



5 kommentarer:

Annika kort & gott sa...

Jag förstår dig precis! Det borde vara bättre balans mellan jobb och fritid. Tur är väl ändå att man har ett jobb man gillar, själv är jag förskollärare.
kram Annika

LyckligaPraliner ♥ sa...

Jag håller med dig fullkomligt om allt du skriver! Jag trivs på mitt jobb och med mina arbetskamrater men herregud....Ja, tydligen ska livet vara så...suck. Att systemet är så är ju inget man behöver diskutera för det vet väl alla hur det fungerar och hur liten valmöjlighet man har. Men ibland känns det bara så för mycket jobb. Jobbet framför allt. Som sagt. Du har rätt i allt du skriver och naturligtvis borde väl alla fatta att du inte menar att du tycker illa om barnen el missnöjd med jobbet. För mig är det då helt uppenbart att det är skilda saker det handlar om. Ha en fortsatt trevlig helg! :)
Ann-Louise

Maja sa...

Jag håller med dig precis!
Så sant att man jobbar alldeles för mycket och det handlar inte om man tycker om sitt jobb eller inte.

Vissa säger att dom inte kan vara hemma mer än två dagar för sedan blir dom rastlösa...jag tycker synd om sådana människor. Dom har inget liv förutom jobbet...

Vad duktig Julia är som sågar och grejar. Kul att ärva en sådan ådra.
Bakådran har hon nog ärvt också tror jag.

Fin tavla som alltid!

Trevlig söndag / Kram Maja

Unknown sa...

Jag förstår att det är frustrerande och känna så. Samtidigt tänker jag att du har fel arbete. Ta dessa saker som du brinner för och se hur du kan omvandla det till ditt nästa arbete. Det är det som jag tror är vägen till lycka. Inte att leva två parallella liv (jobb vs. semester).

Snor och Glamour sa...

Det är inte riktigt det det handlar om. Vilket arbete jag har spelar ingen roll. Jag kan trivas hur bra som helst med ett arbete men det är trots allt ett "måste".
Tro mig, jag har funderat många gånger på hur jag skulle kunna leva på min hobby men det ger inga pengar i den utsträckningen så man kan leva på det. Då är vi återigen där att man måste "arbeta" för att "leva"....
Något paratellliv vill jag inte kalla det att jag lever men att jobba ca 45 veckor på året och längta efter de resterande 5-6 är väl vad de flesta gör....